PZSP w Olszance,    49 - 332 Olszanka 94,     woj. opolskie,     tel. (77)4129717,     e-mail: zs_olszanka@wodip.opole.pl,    fax (77)4129602

 Strona główna PZSP

Szkoła Podstawowa

 Aktualności

 Historia szkoły

 Lokalizacja

 Rada Rodziców

 Samorząd Uczniowski

 Nauczyciele

 Dokumentacja

 Absolwenci

 Uczniowie

 40-lecie szkoły

Informacje

 Kalendarz

 Podręczniki

 Zajęcia dodatkowe

 Plan lekcji

 Kółka w szkole

 LOP

 PCK

 Sport

 Tenis stołowy

Sukcesy

 Sport

 Sztuka

 Inne

Wydarzenia

 Rozpoczęcie roku szk.

 Pasowanie

 DEN

 Dzień Niepodległości

 Andrzejki

 Mikołajki

 Jasełka

 Wigilia

 Spotkanie ze sztuką
 Dzień Babci i Dziadka

 Bal  karnawałowy
 Ferie zimowe

 Golcowie z wizytą

 Walentynki

 Pierwszy Dzień Wiosny

 Pamiętamy o Papieżu

 Święto Patrona

 Dzień Bibliotekarza
 "TOBIE POLSKO"
 Dzień Kobiet
 Dzień Ziemi
 Konstytucja 3 Maja
 

 

 

Projekt edukacyjny "Zrozumieć świat
- rozwijanie kompetencji matematyczno ¬ przyrodniczych z wykorzystaniem programów i oprzyrządowania komputerowego

dla uczniów klas 4 – 6 szkół podstawowych

Od listopada 2010 roku nasza szkoła bierze udział w projekcie edukacyjnym "Zrozumieć świat". Zajęcia prowadzone są dla uczniów klasy 4. Od 1 września 2012 roku do projektu dołączyła obecna klasa czwarta, natomiast uczniowie klasy piątej kontynuują udział w projekcie.
Uczniowie spotykają się w poniedziałki i w środy po lekcjach. Łącznie mają dodatkowo 4 godziny w tygodniu. W klasie piątej zajęcia informatyczne prowadzi pani Ewa Chruszczewska, a w klasie czwartej pani Wioletta Perkowska. W oby klasach zajęcia matematyczno - przyrodnicze prowadzi pani Beata Lemiszka.

Corocznie odbywa się w naszej szkole Festiwal projektu "Zrozumieć świat", podczas którego uczniowie prezentują zdobyte umiejętności.

FESTIWAL PROJEKTU "ZROZUMIEĆ ŚWIAT" - Wojewódzki Finał Projektu

20 kwietnia uczniowie klas V i VI Szkoły Podstawowej w Olszance pod opieką pani Beaty Lemiszki  brali udział w Wojewódzkim Finale Projektu „Zrozumieć świat”, który odbył się w podopolskich Niwkach.

Do Niwek zaproszono dziesięć szkół  z terenu województwa opolskiego, a spotkanie miało być podsumowaniem realizowanego w tych placówkach projektu sfinansowanego z funduszy  europejskich.  Przebiegało w dwóch etapach. Podczas pierwszej części uczniowie chwalili się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.  Martynka Pawłowska, Michał Kruczek i Mikołaj Kownacki z klasy V przedstawili prezentację pt. „ Śmieci mniej , Ziemi lżej”, dotyczącą segregacji śmieci i gospodarowania odpadami. Pokazali, jak w twórczy i zabawny sposób można wykorzystać efekty recyclingu wykonując m. in. prądnicę i grę z elektrośmieci. Uczennice klasy VI Dagmara Urban i Magdalena Zalewska prezentowały projekt pt. ”Oszczędzajmy energię” Pokazały, ile energii do pracy potrzebuje żarówka energooszczędna i zwykła, jak natężenie hałasu wpływa na zdrowie człowieka. Rywalizacja była zacięta, ale nasi uczniowie oczarowali jury i zajęli wysokie pozycje  –piątoklasiści- II miejsce, a szóstoklasiści- III.

Drugi etap to olimpiada projektu - test wiedzy z przedmiotów matematycznych, przyrodniczych i technicznych. W marcu , w zewnętrznych testach przeprowadzonych w każdej ze szkół, wyłoniono  po trzech  finalistów z każdej klasy, zdobywców największej liczby punktów. Klasę V reprezentowali Jakub Gall, Szymon Oliwa i Kasia Miazgowska, a VI- Kinga Jastrzębska, Piotr Zalewski i Paulina Chmal. Ostatecznie Kinga Jastrzębska zajęła rewelacyjną II pozycję, Jakub Gall został finalistą. Oboje będą reprezentowali województwo opolskie podczas eliminacji etapu ponadregionalnego w Spale w dniach 8-9 czerwca 2013r. Razem z nimi pojadą drużyny , zdobywcy II i III miejsca w kategorii prezentacji. Sukces uczniów to owoc lat pracy czterech nauczycielek- opiekunek :Beaty Lemiszki, Ewy Chruszczewskiej, Ani Machowskiej I Violety Perkowskiej.  To zwycięstwo jest wspaniałym dowodem na to , że uczniowie małej, wiejskiej szkoły mogą osiągać sukcesy na skalę krajową.

Adriana Gall

foto: Beata Lemiszka

FESTIWAL PROJEKTU "ZROZUMIEĆ ŚWIAT" - etap szkolny

 

2013

Teraz już łatwiej „Zrozumieć świat”

Już starożytni filozofowie starali się poznać świat, zrozumieć prawa nim rządzące, wytłumaczyć zjawiska, zbadać obiekty. Do dzisiaj nikomu to się nie udało. I chociaż odbywają się loty w kosmos, pojawiają się nowsze typy samochodów, elektroniczne gadżety, to i tak otaczający świat pozostanie dla nas zagadką. W środowe popołudnie uczniowie PSP w Olszance starali się uchylić rąbka tajemnicy, udowodnić, że te tajemnice i niezwykłości nie są odległe. Wystarczy dokładnie przyjrzeć się, a okaże się, że w zwykłej szklane wody też zachodzą procesy. W 2010 r. Publiczna Szkoła Podstawowa w Olszance przystąpiła do projektu „Zrozumieć świat”, który miał doskonalić kompetencje matematyczno-przyrodnicze. W środę (13.03.2013r.) odbyło się uroczyste podsumowanie zajęć, uczniowie zaprezentowali zdobytą wiedzę i umiejętności. Gospodarzami prezentacji byli piąto- i szóstoklasiści. Zabrali widzów w fascynującą podróż, pełną eksperymentów . A przyszłym naukowcom w eksploracji świata wiernie kibicowali rodzice i zaproszeni goście :pani Wójt –Aneta Rabczewska, Przewodniczący Rady Gminy – pan Walenty Oliwa. Cuda i dziwy Kartka przyłożona do butelki pełnej wody – nie odpada, trzyma się mocno. Ugotowane jajko pod wpływem ciepła wpadnie do mniejszego pojemnika. Uczniowie na moment wcielili się w rolę laborantów i zaprezentowali te i inne „sztuczki”. Na własne oczy można było przekonać się, jak szkodliwy wpływ na zdrowie człowieka ma nadmiar hałasu, a wytrawny meloman może eksperymentować z dźwiękami grając nawet na naczyniach wypełnionych cieczą. Dzięki pomiarom rejestrowanym przez interfejsy porównano czas i energię wykorzystane przez żarówkę energooszczędną i zwykłą. Nim coś wyrzucisz, podrap się po głowie. Obecnie panuje moda na ekologiczny styl życia. W sklepach rezygnujemy z foliowych toreb, żarówki zmieniamy na energooszczędne, a dyrektywy unijne wymagają od nas segregowania śmieci. Temu problemowi poświęcona była druga cześć spotkania. Piątoklasiści przedstawili program – „Drugie życie śmiecia” czyli w jaki sposób praktycznie utylizować odpady. W humorystyczny sposób pokazali, jak ważne jest segregowanie śmieci, jakie konsekwencje naszej nieświadomości ponosi Natura. Wykorzystując zużytą płytę CD, diodę, procesor starego komputera, uczniowie zbudowali prosty silniczek napędzany energią mechaniczną. Na podobnej zasadzie opierało się działanie zabawki elektrycznej. Tak spektakularne pokazy były możliwe dzięki doskonałemu sprzętowi otrzymanemu przez szkolę na potrzeby realizacji projektu. Ta prezentacja to jedynie ułamek tego, czym zajmowały się dzieci. Na osobnych wystawach zaprezentowano inne wytwory ich aktywności od świątecznych witraży, świecących choinek , po mapy topograficzne wykonane z masy solnej.

Cieszę się , że otrzymałam zaproszenie na ten pokaz. Z przyjemnością patrzyłam na poczynania mojego syna i jego kolegów, którzy robiąc ważne rzeczy, świetnie się bawili. Miło mi, że szkoła wspiera nas, rodziców, w mądrym wychowaniu dzieci. Chcielibyśmy, aby były one przede wszystkim świadomymi, odpowiedzialnymi obywatelami. Od ich postawy zależą przyszłe losy planety, powinni już teraz nabierać ekologicznych nawyków. Wiadomo - czym skorupka za młodu nasiąknie… Podziękowania za to spotkanie należą się przede wszystkim pani dyrektor B. Lorent oraz czterem paniom: B. Lemiszce E. Chruszczewskiej, W. Perkowskiej, A. Machowskiej za lata pracy i ogrom wysiłku włożonego w przygotowanie zajęć.

Rodzice

album fotografii
foto: W. Perkowska

 

2012

Dnia 12 kwietnia w naszej szkole odbył się festiwal projektu "Zrozumieć świat". Podczas festiwalu uczniowie klasy 4 i 5 przedstawili ciekawe doświadczenia, wykorzystując sprzęt  otrzymany przez szkołę w ramach projektu - interfejsy Cobra 4. Czwartaki badały temperaturę, w której białko ulega denaturacji, wykrywały skrobię, dokonywały obserwacji zmian właściwości skrobi podczas mieszania w zimnej i gorącej wodzie. Piątaki badały przewodniość owoców, warzyw oraz substancji takich jak woda destylowana, woda z kranu, olej itp. 
Nasi uczniowie z pewnością poszerzyli swoje wiadomości z zakresu matematyki, przyrody i informatyki, i kto wie, może dzięki temu, łatwiej będzie im "zrozumieć nasz świat".

tekst opracowała Wioletta Perkowska

album fotografii
foto: J. Sowierszenko i W. Perkowska

2011

W czwartej 9 czerwca 2011 roku na terenie naszej szkoły odbyła się prezentacja projektu "Zrozumieć świat". Uczestnicy projektu - uczniowie klasy czwartej - przedstawili zarys wiedzy i umiejętności dotychczas nabytych podczas realizacji projektu. Prezentacje obejrzała Dyrekcja szkoły, nauczyciele, rodzice uczniów oraz zaproszony gość - opolski koordynator wojewódzki - pan Bogusław Słodziński. Prezentacja była przygotowana w formie wiadomości "Eko Express" stylizowanej na "Teleexpress". Spikerka - Kinga Jastrzębska- zapraszała swoich kolegów do relacjonowania poszczególnych etapów projektu. Uczniowie przedstawili prezentacje multimedialne na temat zanieczyszczeń środowiska, zdrowego stylu życia, sportu, warunków pogodowych, mody ekologicznej. Czwartoklasiści wykonali  pokaz krótkich ujęć filmowych powstałych podczas zajęć projektowych, zademonstrowali kilka doświadczeń (mierzenie tętna przed wysiłkiem i po wysiłku, badanie warunków pogodowych za pomocą specjalistycznego sprzętu (interface) otrzymanego przez szkołę w związku z przystąpieniem do projektu.
Gratulujemy uczniom dotychczasowych osiągnięć.

Autor tekstu: Wioletta Perkowska    

album fotografii

O projekcie ...

Projekt realizowany jest przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Opolu w partnerstwie z Wyższą Szkołą Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim  w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt ten (finansowany z budżetu państwa i ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, realizowany na podstawie umowy zawartej z Ministerstwem Edukacji Narodowej) dotyczy 60 szkół podstawowych z terenu województw: opolskiego, dolnośląskiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego - ze wsi i miast poniżej 25.000 mieszkańców.

CELEM OGÓLNYM PROJEKTU jest rozwinięcie u uczniów klas 4-6 kompetencji kluczowych w zakresach: matematyczno-przyrodniczym i informatycznym poprzez nauczenie ich stosowania nowoczesnych metod badania otoczenia oraz profesjonalną analizę zjawisk przyrodniczych z wykorzystaniem programów i oprzyrządowania komputerowego. Uczniowie mają dodatkowe, bardzo ciekawe zajęcia (4 godziny tygodniowo) z zastosowaniem nowoczesnego oprzyrządowania i oprogramowania komputerowego, w czasie
których nie są wystawiane oceny. Dzieci będą wyjeżdżać do innych miejscowości, gdzie będą miały możliwość udziału w konkursach z atrakcyjnymi nagrodami!

SZCZEGÓŁOWE CELE PROJEKTU:
- poprawienie wyników sprawdzianu szkoły biorącej udział w projekcie minimum średnio o jeden punkt w skali staninowej,
- wykształcenie u uczniów postawy badawczej, poprzez bardzo atrakcyjne zajęcia pozalekcyjne, dostosowane do wieku uczniów,
- doskonalenie u uczniów umiejętności pracy w zespole,
- doskonalenie działań kreatywnych uczniów w zakresie projektowania i prezentacji, (uczniowie będą mogli prezentować swoje osiągnięcia na ponadregionalnych festiwalach ),
- uatrakcyjnienie funkcji szkoły w środowisku,
- rozwijanie szkolnego ruchu naukowego,
- zainteresowanie środowiska projektami realizowanymi przez szkołę,
- atrakcyjne i bezpieczne zagospodarowanie czasu wolnego dzieci,
- uzupełnienie bazy szkolnej o sprzęt i oprzyrządowanie do przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (średnio dla szkoły na kwotę ponad 20.000 złotych) ,
- podniesienie kwalifikacji nauczycieli w zakresie umiejętności prowadzenia zajęć szkolnych metodami aktywizującymi ,szczególnie metodą projektów.

Szczegółowe informacje na temat projektu dostępne są na stronie http://www.cdn.edu.pl/

 

 

Copyright © Publiczny Zespół Szkolno - Przedszkolny w Olszance - 2006. All Rights Reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone.