|
|
||||||
PZSP w Olszance, 49 - 332 Olszanka 94, woj. opolskie, tel. (77)4129717, e-mail: zs_olszanka@wodip.opole.pl, fax (77)4129602 |
||||||
|
|
Projekt edukacyjny "Zrozumieć świat
Od
listopada 2010 roku nasza szkoła bierze udział w projekcie
edukacyjnym "Zrozumieć świat". Zajęcia prowadzone są dla uczniów
klasy 4. Od 1 września 2012 roku do projektu dołączyła obecna klasa
czwarta, natomiast uczniowie klasy piątej kontynuują udział w
projekcie. Corocznie odbywa się w naszej szkole Festiwal projektu "Zrozumieć świat", podczas którego uczniowie prezentują zdobyte umiejętności. FESTIWAL PROJEKTU "ZROZUMIEĆ ŚWIAT" - Wojewódzki Finał Projektu
20 kwietnia uczniowie klas V i VI Szkoły Podstawowej w Olszance pod opieką pani Beaty Lemiszki brali udział w Wojewódzkim Finale Projektu „Zrozumieć świat”, który odbył się w podopolskich Niwkach. Do Niwek zaproszono dziesięć szkół z terenu województwa opolskiego, a spotkanie miało być podsumowaniem realizowanego w tych placówkach projektu sfinansowanego z funduszy europejskich. Przebiegało w dwóch etapach. Podczas pierwszej części uczniowie chwalili się zdobytą wiedzą i umiejętnościami. Martynka Pawłowska, Michał Kruczek i Mikołaj Kownacki z klasy V przedstawili prezentację pt. „ Śmieci mniej , Ziemi lżej”, dotyczącą segregacji śmieci i gospodarowania odpadami. Pokazali, jak w twórczy i zabawny sposób można wykorzystać efekty recyclingu wykonując m. in. prądnicę i grę z elektrośmieci. Uczennice klasy VI Dagmara Urban i Magdalena Zalewska prezentowały projekt pt. ”Oszczędzajmy energię” Pokazały, ile energii do pracy potrzebuje żarówka energooszczędna i zwykła, jak natężenie hałasu wpływa na zdrowie człowieka. Rywalizacja była zacięta, ale nasi uczniowie oczarowali jury i zajęli wysokie pozycje –piątoklasiści- II miejsce, a szóstoklasiści- III. Drugi etap to olimpiada projektu - test wiedzy z przedmiotów matematycznych, przyrodniczych i technicznych. W marcu , w zewnętrznych testach przeprowadzonych w każdej ze szkół, wyłoniono po trzech finalistów z każdej klasy, zdobywców największej liczby punktów. Klasę V reprezentowali Jakub Gall, Szymon Oliwa i Kasia Miazgowska, a VI- Kinga Jastrzębska, Piotr Zalewski i Paulina Chmal. Ostatecznie Kinga Jastrzębska zajęła rewelacyjną II pozycję, Jakub Gall został finalistą. Oboje będą reprezentowali województwo opolskie podczas eliminacji etapu ponadregionalnego w Spale w dniach 8-9 czerwca 2013r. Razem z nimi pojadą drużyny , zdobywcy II i III miejsca w kategorii prezentacji. Sukces uczniów to owoc lat pracy czterech nauczycielek- opiekunek :Beaty Lemiszki, Ewy Chruszczewskiej, Ani Machowskiej I Violety Perkowskiej. To zwycięstwo jest wspaniałym dowodem na to , że uczniowie małej, wiejskiej szkoły mogą osiągać sukcesy na skalę krajową. Adriana Gall
foto: Beata Lemiszka FESTIWAL PROJEKTU "ZROZUMIEĆ ŚWIAT" - etap szkolny
2013
Teraz już łatwiej „Zrozumieć świat” Już starożytni filozofowie starali się poznać świat, zrozumieć prawa nim rządzące, wytłumaczyć zjawiska, zbadać obiekty. Do dzisiaj nikomu to się nie udało. I chociaż odbywają się loty w kosmos, pojawiają się nowsze typy samochodów, elektroniczne gadżety, to i tak otaczający świat pozostanie dla nas zagadką. W środowe popołudnie uczniowie PSP w Olszance starali się uchylić rąbka tajemnicy, udowodnić, że te tajemnice i niezwykłości nie są odległe. Wystarczy dokładnie przyjrzeć się, a okaże się, że w zwykłej szklane wody też zachodzą procesy. W 2010 r. Publiczna Szkoła Podstawowa w Olszance przystąpiła do projektu „Zrozumieć świat”, który miał doskonalić kompetencje matematyczno-przyrodnicze. W środę (13.03.2013r.) odbyło się uroczyste podsumowanie zajęć, uczniowie zaprezentowali zdobytą wiedzę i umiejętności. Gospodarzami prezentacji byli piąto- i szóstoklasiści. Zabrali widzów w fascynującą podróż, pełną eksperymentów . A przyszłym naukowcom w eksploracji świata wiernie kibicowali rodzice i zaproszeni goście :pani Wójt –Aneta Rabczewska, Przewodniczący Rady Gminy – pan Walenty Oliwa. Cuda i dziwy Kartka przyłożona do butelki pełnej wody – nie odpada, trzyma się mocno. Ugotowane jajko pod wpływem ciepła wpadnie do mniejszego pojemnika. Uczniowie na moment wcielili się w rolę laborantów i zaprezentowali te i inne „sztuczki”. Na własne oczy można było przekonać się, jak szkodliwy wpływ na zdrowie człowieka ma nadmiar hałasu, a wytrawny meloman może eksperymentować z dźwiękami grając nawet na naczyniach wypełnionych cieczą. Dzięki pomiarom rejestrowanym przez interfejsy porównano czas i energię wykorzystane przez żarówkę energooszczędną i zwykłą. Nim coś wyrzucisz, podrap się po głowie. Obecnie panuje moda na ekologiczny styl życia. W sklepach rezygnujemy z foliowych toreb, żarówki zmieniamy na energooszczędne, a dyrektywy unijne wymagają od nas segregowania śmieci. Temu problemowi poświęcona była druga cześć spotkania. Piątoklasiści przedstawili program – „Drugie życie śmiecia” czyli w jaki sposób praktycznie utylizować odpady. W humorystyczny sposób pokazali, jak ważne jest segregowanie śmieci, jakie konsekwencje naszej nieświadomości ponosi Natura. Wykorzystując zużytą płytę CD, diodę, procesor starego komputera, uczniowie zbudowali prosty silniczek napędzany energią mechaniczną. Na podobnej zasadzie opierało się działanie zabawki elektrycznej. Tak spektakularne pokazy były możliwe dzięki doskonałemu sprzętowi otrzymanemu przez szkolę na potrzeby realizacji projektu. Ta prezentacja to jedynie ułamek tego, czym zajmowały się dzieci. Na osobnych wystawach zaprezentowano inne wytwory ich aktywności od świątecznych witraży, świecących choinek , po mapy topograficzne wykonane z masy solnej. Cieszę się , że otrzymałam zaproszenie na ten pokaz. Z przyjemnością patrzyłam na poczynania mojego syna i jego kolegów, którzy robiąc ważne rzeczy, świetnie się bawili. Miło mi, że szkoła wspiera nas, rodziców, w mądrym wychowaniu dzieci. Chcielibyśmy, aby były one przede wszystkim świadomymi, odpowiedzialnymi obywatelami. Od ich postawy zależą przyszłe losy planety, powinni już teraz nabierać ekologicznych nawyków. Wiadomo - czym skorupka za młodu nasiąknie… Podziękowania za to spotkanie należą się przede wszystkim pani dyrektor B. Lorent oraz czterem paniom: B. Lemiszce E. Chruszczewskiej, W. Perkowskiej, A. Machowskiej za lata pracy i ogrom wysiłku włożonego w przygotowanie zajęć. Rodzice
album fotografii
2012
2011
W
czwartej 9 czerwca 2011 roku na terenie naszej szkoły odbyła się
prezentacja projektu "Zrozumieć świat". Uczestnicy projektu -
uczniowie klasy czwartej - przedstawili zarys wiedzy i umiejętności
dotychczas nabytych podczas realizacji projektu. Prezentacje
obejrzała Dyrekcja szkoły, nauczyciele, rodzice uczniów oraz
zaproszony gość - opolski koordynator wojewódzki - pan Bogusław
Słodziński. Prezentacja była przygotowana w formie wiadomości "Eko
Express" stylizowanej na "Teleexpress". Spikerka - Kinga
Jastrzębska- zapraszała swoich kolegów do relacjonowania
poszczególnych etapów projektu. Uczniowie przedstawili prezentacje
multimedialne na temat zanieczyszczeń środowiska, zdrowego stylu
życia, sportu, warunków pogodowych, mody ekologicznej.
Czwartoklasiści wykonali pokaz krótkich ujęć filmowych
powstałych podczas zajęć projektowych, zademonstrowali kilka
doświadczeń (mierzenie tętna przed wysiłkiem i po wysiłku, badanie
warunków pogodowych za pomocą specjalistycznego sprzętu (interface)
otrzymanego przez szkołę w związku z przystąpieniem do projektu. Autor tekstu: Wioletta Perkowska O projekcie ... Projekt realizowany jest przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wojewódzkiego Zakładu Doskonalenia Zawodowego w Opolu w partnerstwie z Wyższą Szkołą Biznesu i Przedsiębiorczości w Ostrowcu Świętokrzyskim w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt ten (finansowany z budżetu państwa i ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, realizowany na podstawie umowy zawartej z Ministerstwem Edukacji Narodowej) dotyczy 60 szkół podstawowych z terenu województw: opolskiego, dolnośląskiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego - ze wsi i miast poniżej 25.000 mieszkańców.
CELEM OGÓLNYM
PROJEKTU jest rozwinięcie u uczniów klas 4-6 kompetencji
kluczowych w zakresach: matematyczno-przyrodniczym i informatycznym
poprzez nauczenie ich stosowania nowoczesnych metod badania
otoczenia oraz profesjonalną analizę zjawisk przyrodniczych z
wykorzystaniem programów i oprzyrządowania
komputerowego. Uczniowie mają dodatkowe, bardzo ciekawe zajęcia (4
godziny tygodniowo) z zastosowaniem nowoczesnego oprzyrządowania i
oprogramowania komputerowego, w czasie
SZCZEGÓŁOWE CELE
PROJEKTU: Szczegółowe informacje na temat projektu dostępne są na stronie http://www.cdn.edu.pl/
|
|||||
|
Copyright © Publiczny Zespół Szkolno - Przedszkolny w Olszance - 2006. All Rights Reserved. Wszelkie prawa zastrzeżone. |
||||||